poniedziałek, 29 września 2014

80 dni (80 egunean)



 
„80 dni” to wzruszająca historia uczucia dwóch dojrzałych kobiet, które spotykają się po wielu latach.

Axun i Maite spotykają się w szpitalu. Jedna przychodzi odwiedzić byłego zięcia, który po wypadku samochodowym leży w śpiączce. Druga opiekuje się  będącym w śpiączce bratem.
Początkowo panie nie rozpoznają się. Konserwatywna Axun, pochodząca z małej baskijskiej wioski, jest wręcz oburzona zachowaniem „tej drugiej”. Ale następnego dnia znów idzie do szpitala, żeby chronić nieprzytomnego zięcia przed tą, jak ją przed mężem nazywa, „wariatką”. 
Maite mimo oporów Axun, próbuje nawiązać z nią jakiś dialog. Po krótkiej rozmowie obydwie panie rozpoznają w sobie przyjaciółki sprzed pięćdziesięciu lat. Kiedyś były dobrymi koleżankami, a nawet kimś więcej. Łączyło je uczucie. Ich drogi znów się skrzyżowały, wplątując bohaterki w coraz to bardziej skomplikowaną relację. Jak daleko zabrną dwie dojrzałe kobiety, które przeżywają na nowo drugą młodość? 

Dowiecie się tego, kiedy obejrzycie film.  Tylko od razu uprzedzam…jeśli ktoś lubi wielkie emocje i wartką akcję, to ten film nie jest dla niego. To prosta wzruszająca historia, bez fajerwerków, a jednak zatrzymuje przed ekranem, przyciąga. 

Dlaczego? Może dlatego, że w Axun widzę te wszystkie żony (czy nasze matki), które zrezygnowały z siebie, żeby umilić mężowi życie ciepłymi śniadankami, obiadkami i kolacyjkami. Zgasły i przywykły do takiego stanu rzeczy.  
Może się boję, żeby się taką Axun kiedyś nie stać, nie poddać się, nie zgubić siebie gdzieś po drodze.

Na koniec jeszcze tylko zacytuję fragment rozmowy między kobietami który utkwił mi w pamięci, kiedy to Axun mówi do Maite:

- wiesz…..przy Tobie staję się inna
- zaczynasz siebie lubić?
- tak 

I pomyślałam sobie……jakie to ważne, żeby obok mieć kogoś, przy kim chce się żyć, przy kim czerpie się z tego życia radość. 


no i jeszcze dodam, że dla samej muzyki chociażby warto go obejrzeć

 

20 komentarzy:

  1. Nie ma innej drogi do szczescia, jak miec obok siebie bratnia dusze!!!
    Serdecznosci
    Judyta

    OdpowiedzUsuń
  2. A wiesz Julio, że ja w styczniu tego roku miałam - co prawda umówione - spotkanie z moją najlepszą przyjaciółką z przedszkola, z którą nie widziałam się przeszło 45 lat :) To było niesamowite zobaczyć i rozpoznać w starszej )jak ja :) kobiecie tamtą małą dziewczynkę , Uściski,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie!!! Ja z przedszkola niewiele pamiętam :)
      Tylko moją panią i takie metalowe klocki ze śrubkami do budowania konstrukcji. A przyjaciółka z przedszkola była również przyjaciółką z podstawówki i wciąż mamy kontakt :)

      Usuń
    2. A moja przyjaciółka , którą b. dobrze pamiętam - i ona mnie też -mimo tylu lat, poszła do szkoły baletowej :( a nie do mojej podstawówki, potem zagrała główną rolę w serialu dla młodzieży, a potem rzuciła balet dla ASP, i tworzy teraz sztuke nowoczesną, Fajnie jest śledzić jej poczynania, i fajnie się było przytulić, i zwiedzać jej wystawę trzymając się za ręce, - jak w przedszkolu :), Pa

      Usuń
    3. Ooo super! Trzeba pielęgnować takie przyjaźnie.
      Pięknego dnia!

      Usuń
  3. Bo ludzie są istotami stworzonymi do budowania relacji. I bez takiego kogoś obok jst bardzo ciężko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do budowania dobrych relacji. Uskrzydlających i dających radość.
      Pozdrawiam ciepło :*

      Usuń
  4. ciekawie to opisałaś, chętnie obejrzę ten film :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw obejrzyj "Drogę do szczęścia" ten który opisałam w poprzednim wpisie.
      Witaj :)

      Usuń
  5. Co Cię tak naszło na poważne filmy?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No akurat w TVP Kultura leciało :)
      Następny wpis będzie lżejszy :))

      Usuń
  6. To wielka sztuka dobrze wywiazywac sie z obowiazkow i spelniac swoje pragnienia tak zeby byc szczesliwym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jednak chyba pragnienia stawiam nad obowiązkami, w przeciwieństwie do mego faceta. No ale pewnie tak ma być, żeby równowaga była zachowana.

      Usuń
  7. bardzo mądra puenta... :*****

    OdpowiedzUsuń