poniedziałek, 14 kwietnia 2014

do trzech razy sztuka

Miałam w ramach protestu nie brać już nigdy udziału w konkursach w mojej szkole hiszpańskiego (Gran Via), ale wymiękłam. A protest wziął się stąd, że dwa razy dotarłam do finału i nie wygrałam w końcowym losowaniu. Ale jak to mówią do trzech razy sztuka. 
Konkurs podoba mi się, bo jest jak opowieść, wspólna podróż, tym razem uliczkami Sewilli. Jeszcze mnie tam nie było. Fajnie będzie dowiedzieć się co nieco o tym mieście, zanim tam dotrę. A chciałabym. Chciałabym kiedyś pojechać tam właśnie w okresie wielkanocnym. 


"Odkryj Sewillę – Wyruszamy na zwiedzanie!

Legenda głosi, że założył ją Herkules, ale prawda historyczna jest równie interesująca. Na przestrzeni wieków mieszkali tutaj zarówno Fenicjanie, Kartagińczycy, Rzymianie, jak i Wandalowie. W VIII wieku Sewilla została zdobyta przez Maurów, którzy pozostali tutaj przez nieco ponad 500 lat. Ich obecność widoczna jest w tutejszej architekturze. Przez najbliższe cztery dni będziemy wspólne odkrywać najważniejsze zabytki tego miasta, a także jego gastronomię i tradycje, zwłaszcza te związane z obchodami Wielkiego Tygodnia (Semana Santa)...." *

No to wyruszyłam. Dzisiejsze pytania były dość łatwe.
Pierwsze dotyczyło sportowca, Polaka, który w okresie 1994-97 był jednym z graczy Betisu, kapitanem reprezentacji Polski i zdobywcą tysięcznego gola dla Polski - Wojciech Kowalczyk
Drugie pytanie brzmiało jak po hiszpańsku nazywają się tragarze wielkotygodniowych platform, które są noszone w procesjach


"Platformom towarzyszą ubrani w długie habity i szpiczaste nakrycia głowy pokutnicy zwani nazarenos. Te ogromne konstrukcje, które śmiało możemy nazwać „ruchomymi ołtarzami” ważą od kilkuset kilogramów do kilku ton. Dźwigają je na swoich barkach mężczyźni, którzy… niczego nie widzą, ponieważ znajdują się pod platformami. Poruszają się bardzo powoli wsłuchując się we wskazówki tzw. capataz – mężczyzny który wędruje tuż obok platformy." *

Trzecie pytanie dotyczyło nazwy wieży, będącej symbolem Sewilli


To Giralda, dzwonnica katedry, która poczatkowo pełniła role minaretu,  meczetu Almohadów,  który powstał w 1198 roku, za panowania kalifa Jakuba al-Mansura.
W czasie budowy Giraldy wykorzystano elementy pochodzące z rozbiórki budowli w starożytnym rzymskim mieście Italica. We wnętrzu Giraldy nie ma schodów. 

Wejście na górę umożliwia pochylnia, która jest na tyle szeroka, by muezin mógł wjechać na minaret konno i z jego szczytu wygłosić adhan (wezwanie na modlitwę). 
Wieża, prócz funkcji sakralnych, pełniła także rolę obserwatorium.

źródło zdjęcia www.sevillatourist.com 

Na pytania odpowiedziałam i teraz czekam na zwrotną odpowiedź, czy aby dobrze :)
Jeśli się uda, będę dalej podróżować z organizatorami konkursu po Sewilli i pewnie czasem prosić o Waszą pomoc :)))
Jeśli się nie uda, trudno. Do trzech razy sztuka. Czwarty raz udziału nie wezmę :) 


Wiadomość sprzed chwili. Odpowiedzi poprawne!!!! :))))
To co? Pomożecie? Jakby co?

* źródło cytatów www.granvia.pl

24 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. O jaka szybka reakcja! Super :)
      Dzięki :*

      Usuń

  2. Zawsze mnie fascynowały tereny zajęte przez Maurów i ich historia ..:)

    :):);)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooo to super :)
      Będziesz mi pomagać z podwójnym zapałem :D

      Usuń
  3. Z całego serca życzę wygranej. Należy Ci się - jesteś tego warta :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję :))))
    jesteś kochana :**

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Ooooooooo jaki mi się piękny zespół szykuje :)))
      dziękuję :*

      Usuń
  6. no to teraz mocno trzymam kciuki za wygraną :)
    :*******

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za trzymanie kciuków dziękuję :)
      i liczę na pomoc jakby co :)))

      Usuń
  7. a ja to nawet powiem, że choćby się nie udało za trzecim razem, to i czwarty raz warto wziąć udział... zawsze się czegoś ciekawego dowiemy, i Ty, i my... :)
    gratulacje!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Jagienko :)))
      Tak też i pomyślałam że nawet z samej ciekawości warto.
      Buziak :*

      Usuń
  8. Jeżeli tylko będę potrafiła :*

    i będę ciskała kciuki

    OdpowiedzUsuń
  9. Za mną chodzi Prowansja:)))
    Pewnie , że pomożemy:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak chodzi to kiedyś pewnie dogoni :)
      i tego Ci życzę :)

      Usuń
  10. Julia będę trzymać kciuki, nie chcę nic obiecywać bo prawdę mówiąc to się od Ciebie, uda się, na pewno się uda :)
    http://eksperyment-przemijania.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy się uda czy nie....lubię takie konkursy :)

      Usuń
  11. Działaj!! Byłam kiedyś daaaawno w Sewilli i pojechałabym natychmiast gdybym mogła... Ech...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może kiedyś jeszcze uda Ci się powtórzyć :)

      Usuń