poniedziałek, 31 marca 2014

błękitny....niebieski....niebiański

Dziś zaproszę Was na niezwykłą wycieczkę. Ale zanim wyruszymy muszę Was lekko wprowadzić w nastrój tym śpiewem......uwierzcie, zupełnie inaczej będzie się wam podróżowało


Dziś zabieram Was na wycieczkę szlakiem niebieskich drewnianych cerkwi. 

Jak wiecie, a jeśli nie wiecie, to właśnie się dowiecie, Podlasie zamieszkuje dużo ludzi wyznania prawosławnego. Stąd też dużo na naszych terenach cerkwi, które górują swoimi złotymi kopułami nad wiejską zabudową. Najwięcej prawosławnych świątyń znajduje się w okolicy Bielska Podlaskiego i w tym kierunku dziś wyruszymy.

Jeszcze tylko może małe wyjaśnienie.....skąd ten kolor, dlaczego niebieskie. To kolor symbolizujący w prawosławiu Matkę Boską i Archanioła Michała oraz........niebo. Nie będę się za dużo rozpisywać o historii i detalach, bo to można doczytać w internecie. Chciałabym was tylko tym błękitem zauroczyć, zarazić, zachęcić :))

Pierwszy przystanek zrobimy w Kożanach.  Błękitna cerkiew z 1884 r. stoi na wzgórzu, otoczona murem z polnych kamieni.



U jej podnóża, nad źródełkiem, mała drewniana i też błękitna kapliczka. 
W kapliczce odbywa się obrzęd święcenia wody dla uczczenia chrztu Chrystusa w Jordanie.




Kolejny przystanek to Rajsk. Pierwszy dokument o istnieniu cerkwi w tej miejscowości pochodzi z 1671 r. Drewniana świątynia jednak zmurszała i na jej miejscu postawiono murowaną. W czasie wojny Niemcy zrównali świątynię z ziemią. Ta na zdjęciach pochodzi z 1969 roku i została postawiona na fundamentach poprzedniczki.





Niebo było tak krystalicznie czyste i niebieskie, jakby się chciało licytować z cerkwią na błękity. A złota kopuła przepięknie lśniła w słońcu.




Z Rajska jedziemy do Bielska Podlaskiego. To tylko 10 kilometrów. W Bielsku Podlaskim znajduje się aż sześć cerkwi a wśród nich ta niebieska cerkiew św. Michała Archanioła wzniesiona w 1789 r. Pod tym samym wezwaniem już w II połowie XV w. istniała jej poprzedniczka, ufundowana przez księcia Michała Semenowicza. 





Z Bielska Podlaskiego jedziemy dalej na wschód do miejscowości:



Tu napisy miejscowości są już w dwóch językach. 
Dziwnie obco się czułam czytając cyrylicę

Na skraju wsi Szczyty-Dzięciołowo stoi cerkiew Ścięcia Głowy Jana Chrzciciela - niewielka, drewniana budowla o konstrukcji zrębowej, wzniesiona na planie wydłużonego ośmioboku. Dach pokrywa gont i wieńczy czworoboczna wieżyczka z blaszaną kopułką i krzyżem. Takie cerkwie budowano powszechnie na Podlasiu w drugiej połowie XVIII w. Ta została wzniesiona w 1785 r. przez Jana Walentego Węgierskiego, podkomorzego i szambelana na dworze Stanisława Augusta Poniatowskiego.



Kolejny przystanek naszej wycieczki - Stary Kornin. 
Tutaj obejrzymy dwie błękitne cerkiewki, tak stare, jak stary jest Stary Kornin. "Sozdan sej chram roku 1631" - głosi inskrypcja w języku starocerkiewnosłowiańskim wyryta na owalnym kamieniu przy głównej bramie prowadzącej na przycerkiewny cmentarz. Pierwszą cerkiew w Starym Korninie, założonym ok. 1570 r. przez Ostafiego Chaleckiego (dworzanin Zygmunta Augusta), zbudowano w 1631 r. 
Pod koniec XIX w. główna kornińska cerkiew - św. Michała Archanioła - była już bardzo zniszczona, więc w 1893 r. w tym samym miejscu postawiono na planie krzyża greckiego nową drewnianą świątynię. 
I tak to wyszło że teraz stoją dwie obok siebie. Zrobiłam zdjęcie tylko jednej, bo druga była otoczona rusztowaniami...nie miało to powalającego wyglądu.



Nasz ostatni przystanek to Pasynki. Cerkiew Narodzenia św. Jana wzniesiona w 1892 r. Jej poprzedniczkę, ufundowaną przez Jana Klemensa Branickiego, trzy lata wcześniej strawił pożar. W tym samym miejscu stanęła budowla kilkakrotnie większa od poprzedniej, o wydłużonej bryle w kształcie krzyża, z dużą kopułą nad nawą główną i wysoką dzwonnicą nad kruchtą, z trzema obszernymi gankami poprzedzającymi wejścia.






I jak wam się podoba ta wycieczka? Nie za dużo "błękitu w błękicie" ? :))

53 komentarze:

  1. Pięknie:))) I ten błękit, zachwycający:)
    To jeszcze trzeba by zrobić wycieczkę tatarskim szlakiem.Przecież tyle ładnych miejsc mamy u siebie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez aparatu byłam.....ale masz rację......fotorelacja by się przydała :)
      Dziękuję :*

      Usuń
  2. wszystko niebieskie...super :)
    :*****

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :))))
      mnie ten kolor niesamowicie uspokaja

      Usuń
  3. Tyle odcieni niebieskiego ! Niesamowite! Nie wiedzialam, ze tyle mamy cerkwi i to niektore tak stare ! Myslalam ,ze wojna i pozniejszy okres wszystko zrownal z ziemia….
    Fajna wycieczka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że i ja nie wiedziałam :) do wczoraj!
      Zaczynam zwiedzać okolicę, zamiast odległe regiony.
      Lepiej późno niż wcale :))))

      Usuń
  4. Fantastyczna wycieczka... już wiem, to były na dzisiaj moje niebieskie migdały Julko, bardzo Ci dziękuję za wycieczkę, będę do Ciebie wracać, bo te nieba i cerkwie są boski :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :))))

      Widzisz? Mówiłam, że jak niebieskie to u mnie :***

      Usuń
    2. bajecznie :) wiesz, że lubię, i te gizowe nieba, cudo

      Usuń
    3. Dokładnie....jak z tego obrazu, co to już go nie ma

      Usuń
  5. zachęcająco opisałaś i pokazałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  6. baaaaardzo niebiańska podróż :) lubię słuchać cerkiewnych śpiewów, a te głębokie dźwięki powodują, że aż mi w środku wszystko drży :)
    nie widziałam nigdy z bliska cerkwi, a bardzo bym chciała. lubię stare świątynie, a w cerkwiach podobają mi się te drewniane wnętrza i złote detale.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią, że musisz odwiedzić daleki wschód :)
      czyli Podlasie :)))

      Usuń
  7. Niebieskiego na tyle, że poczułam się niczym w niebie ...
    Bardzo podoba mi się architektura cerkiewna:)
    http://eksperyment-przemijania.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I o to chodziło.....pogoda do zdjęć była idealna....taki efekt chciałam osiągnąć :)

      Usuń
  8. Piękne te błękitne cerkwie ;) U nas tego się już niestety nie ogląda. Cerkwie przebudowano na kościoły i pozostawiono tylko niektóre ich elementy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że przebudowano.
      A co na to ludzie wyznania prawosławnego? Oddali ot tak swoje świątynie?

      Usuń
  9. pieeeknie!!! naprawde zapiera dech w piersiach:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepiękne są te zdjęcia i same cerkwie też. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie :))))
      Szkoda, że nie mogłam wejść do wnętrz, ale to chyba tylko w czasie nabożeństw.

      Usuń
  11. Zaskoczyła mnie kolorystyka, całkiem inaczej wyobrażałem to sobie. Cudne i takie inne. Dzięki Julio.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzisz....nie ruszając się z MŁYNA (w którym rzekomo straszy) możesz zobaczyć moje piękne Podlasie ;))))

      Dobrego dnia :)

      Usuń
  12. Muszę przyznać, że rzadko zapuszczam się w Twoje strony, cierkwie widywałam już w swoim życiu, ale zawsze były w kolorze drewna, ale takie cudeńka, niebieściuchne, no to jeszcze nie widziałam.
    Jeżeli chodzi zaś o cyrylicę, to ostatnimi czasy jest mi bardzo bliska, bo mam koleżankę Białorusinkę i zdarza mi się nawet czytać książki, które ona mi podrzuca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytasz cyrylicą? No to podziwiam...bo ja dukam i owszem, chociaż kiedyś biegle władałam tym językiem i to specjalistycznym. Tylko gdzieś to wszystko uleciało z mojej głowy :)))

      Usuń
    2. pewnie zostało, co nieco, tylko trzebaby odgrzebać :)))

      Usuń
    3. Pewnie tak i pewnie szybko bym sobie przypomniała jakby tzw. "motywacja" się znalazła :))

      Usuń
  13. Byłam w zeszłym roku. I mogłabym tam wracać stale i wciąż. Drewniane domy, cerkwie, wieś to moje klimaty.
    Dziki Julia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam Ci przypomnieć te urokliwe miejsca :)

      Usuń
  14. Rewe..lacja...:) Nie słyszałam wcześniej o cerkwiach w kolorze niebieskim ...pięknie się prezentują w takiej barwie - zdjęcia fantastyczne ...to niebo...jak na życzenie ...spotęgowało wizualny efekt :)
    Dziękuję za tą wirtualną podróż z historycznym opisem w tle :)
    Uśmiechnięta buźka pozdrawia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję uśmiechnięta buźko :))))

      A niebo....fakt...sprzyjało. Pewnie aniołowie dowiedzieli się, że chcę zrobić zdjęcia i posprzątali na czas sesji. Kiedy wracałam do domu na niebie było już trochę baranków :)

      Całusy :*******

      Usuń
  15. Błękitu i niebieskiego nigdy za dużo. ... ślicznie dziękuję za tę wyjątkową wycieczkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję, że byłaś tu ze mną :*

      Usuń
  16. Ależ przepiękne! Bardzo chciałabym zobaczyć chociaż jedną na własne oczy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli miałabyś zobaczyć jedną....to najlepiej tą pierwszą...jest pięknie położona :)
      Ale jak już dojedziesz do tej pierwszej, to dlaczego by nie zobaczyć reszty :)

      Usuń
  17. A ja myślałam, że w prawosławiu złoto i czerwienie królują.
    Wspaniałe niebieskości!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i ja z moich wizyt w cerkwi (a kilka ich było) zapamiętałam tylko to kapiące zewsząd złoto i ten niski dźwięczny śpiew.
      A tu widzisz....cudnie błękitna niespodzianka
      Jeszcze tylko te wnętrza kuszą :)

      Usuń
  18. Tak sobie myślę, że osobiście (chyba) nie będę miała okazji zobaczyć cerkwi z Twoich stron, ale za to miałam okazje zobaczyć wirtualnie. Fantastycznie to przedstawiłaś i te niebiańskie zdjęcia. Coś niebywałego :) Dziękuję Ci za to :* :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Cząstko :****
      I cieszę się, że Ci się podobało.

      Usuń
  19. A w kieleckim domy malują na niebiesko, jak jest w nich panna na wydaniu ;)
    To znaczy malowali ;)

    Pięknie i, masz rację, niebiańsko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tu chyba panien na wydaniu nie było :))))

      Usuń
  20. Nie za dużo błękitu w błękicie, gdyż kocham niebieski -wiesz to znakomicie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No przecież wiem....Kosmitko :)))
      Mówiłam, że ładnie Ci w niebieskim :*

      Usuń
  21. Piękny świat pogranicza narodów, religii i kultur. Coś, co niedostępne w centrum Polski, gdzie prawosławne świątynie zniszczono po 1918 roku, jako symbol carskiego zniewolenia, bo prawosławni byli tylko urzędnicy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że choć na moich terenach zachowały się.
      Są naprawdę przepiękne i robią wrażenie!

      Usuń
  22. Pięknie - dla oka i ucha. Lubię jedno i drugie...

    OdpowiedzUsuń
  23. Witaj Julio :) Odwiedziłam Cię i wcale nie żałuję :) Fajnie tak zobaczyć zdjęcia i choć na chwilkę pomarzyć o ...niebieskich migdałach :) No i gratuluję roczku i życzę kolejnych lat w miłej i przyjacielskiej atmosferze :) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)))
      Jak miło, że mnie odwiedziłaś!!
      I zapraszam częściej
      Uściski :)

      Usuń
  24. cudownie błękitne są .. ta Archanioła niesamowita dla mnie ... muszę koniecznie odwiedzić .. ale miałaś niebo ~~~~~~~~~~~~~:^)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niebo miałam zamówione....w niebie :D

      Usuń