środa, 1 maja 2013

Meu fado

"Musisz przyjechać do mojej Lizbony - powiedziała. Pokochasz ją natychmiast, jest najpiękniejsza na Ziemi. Miała na imię Mariza. Przypominała Małego Księcia. Urodziła się w Mozambiku, ale nie tęskniła za starym krajem. Tęskniła za Lizboną, gdzie się wychowała. Lizbony wciąż jej brak, bo życie i muzyka pognały ją w cały świat....."
Tak Kydryński zaczyna swoją opowieść o Lizbonie....kusząco....
Chciałabym też tam pojechać, chciałabym to zobaczyć, poczuć, usłyszeć.....usłyszeć Fado,
właśnie tam
właśnie to



Mariza ma głos o szczególnej barwie. Jest w nim nieśmiałość, delikatność, zaduma.
Kocham tę piosenkę......posłuchajcie jej dziś ze mną

17 komentarzy:

  1. Nastrojowo sie zrobilo:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo.....ona ma taki ciepły głos :)

      Usuń
  2. Możliwość zapisywania i zatrzymywania uczuć to właśnie magia pieśni Fado. Słuchając Fado i myśląc o Lizbonie, którą znam tylko z twórczości Fernando Pessoa, wchodzę głęboko w siebie, bez strachu szukam tam tego drugiego mnie, który w zadumie drzemie za dnia. Nocami zaś budzi senne majaki, niepokój światła nocnej lampki i delikatność uczuć na co dzień skrywanych.

    Przychodzę tu codziennie, do małej kawiarenki bez nazwy. Nazwy są niepotrzebne w zagubionych i ciasnych uliczkach miasta. Dzięki braku nazw omijają to miejsce spragnieni gwaru turyści. Dzisiaj urocza właścicielka kawiarni nastawiła płytę z muzyką Fado. Dopijam trzeci kieliszek wina i widzę, jak za oknem kawiarni świat staje się impresjonistycznym obrazkiem w którym korony drzew pulsują światłem. Słuchając Fado unoszę się tuż nad ziemią, coraz bardziej nieobecny, roztopiony w pastelowej barwie głosu Marisy.

    Juleczko dziękuję za tak przyjemne popołudnie :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Impresjonistyczny obrazek.....pięknie....lepiej nie umiałabym tego ująć. Jak zawsze czytasz moje mysli i pięknie ubierasz je w słowa. Za każdym razem kiedy czytam Twój komentarz zastygam w zachwycie.
      Dziekuję Marcinie :*
      A moja kawiarenka......znajdziemy jej imię. Któregoś dnia samo do nas przyjdzie.

      Usuń
  3. Fado..jeszcze nie dziś... Jeszcze za świeże są rany.

    Za to kawę z pianka chętnie. Poproszę.

    A drożdżówka jest..?? :-P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drożdżówki nie będzie, gdyż z drożdży pędzimy z Zenzą bimber. Po ostatnich imprezach wino sie skończyło, a dziś pierwszy maja i sklepy nieczynne ;)
      Kawusię oczywiście już robię :*

      Usuń
    2. Julio zrobiłaś na mnie piorunujące wrażenie tym komentarzem - moja krew :***
      Dżej drożdżówki to w przedszkolu, w ekskluzywnym lokalu kategorii J. są tylko trufle i samogon.

      Usuń
    3. Uczę się kochany :))) cały czas sie uczę.
      Trufle oczywiście som :) samogon jak wspominałam wyżej....produjkuje się :) ale spoko na wieczór bedzie.

      Usuń
    4. Tam gdzie jest samogon nie może zabraknąc Billa.
      I żeby nie było, że na krzywy ryj.
      Mam denaturat z Pawłówka i skręty z kiszek.
      Hej ho tylko muze trzeba zmienić, bo przy tym sie nawet rzygać nie da.
      A ochota dziś jest pioruńska. jedziemy frantówki z moich stron, z Otowocka.

      hoc hoc chłopaki i dziewczyny jedziemy :)))

      Usuń
    5. aha zapomniałem muzy
      http://www.youtube.com/watch?v=yP0k2JeyWvE

      Usuń
    6. hahahahaha Bill rozłozyłeś mnie na łopatki
      matko!!! nie mogę przestać się śmiać :)))))
      dziękuję za mega ludowe popołudnie :))

      Usuń
  4. Piękne....
    A co do Lizbony - nie byłam. Widzę, że masz miejsce do którego Ciebie ciągnie. Ja mam takie dwa: Francja i Japonia. To pierwsze bardziej realne, bo bliżej...drugie - czas okaże.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba marzyć....życie czasem nas zaskakuje i rzeczy nierealne stają się rzeczywistością.
      Życzę Ci i Francji i Japonii :)
      pozdrawiam

      Usuń
  5. Fado ma szczególny i niepowtarzalny klimat. Nie można pomylić z inną forma muzycznej ekspresji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A już myślałam, że pojechałeś na długi weekend :)
      Lubisz Fado?

      Usuń
  6. piękne, bardzo ekspresyjne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :))))
      Cieszę sie że zajrzałaś do mnie
      i cieszę sie, że fado też Ci sie podoba

      Usuń